W dniach 28-30.04.2015 w Szczecinie odbyły się polsko-niemieckie warsztaty pt. „Szczecin oczami młodych ludzi”, w których uczestniczyła 18-osobowa grupa uczniów z Gimnazjum w Przelewicach oraz 18-osobowa grupa uczniów z zaprzyjaźnionego niemieckiego gimnazjum w Ueckermünde. Podczas trzydniowego pobytu uczniowie poznali historię oraz najciekawsze zabytki i miejsca Szczecina. Grupę oprowadziła pani przewodnik, która w języku polskim i niemieckim opowiadała o wydarzeniach historycznych, w które uwikłane było miasto, nie wyłączając tych, które miały miejsce niedawno. Uczniowie zwiedzili zabytki skupione głównie w starej części miasta, tj. Bramę Królewską i Portową, Zamek Książąt Pomorskich, budynek dawnej stajni i ujeżdżalni książęcej, Basztę 7 płaszczy, Katedrę Św. Jakuba, Ratusz Staromiejski oraz Wały Chrobrego podziwiając historyczne budynki, w których mieści się obecnie Urząd Wojewódzki, Muzeum Narodowe i Szkoła Morska. Pani przewodnik wskazała na tendencje rozwojowe miasta oraz pokazała nowoczesny budynek Filharmonii Szczecińskiej. Uczestnicy warsztatów zwiedzili Muzeum Techniki i Komunikacji oraz bunkry szczecińskie. Przejażdżka statkiem „Dziewanna” po Odrze umiliła pobyt w mieście. Warsztatom towarzyszyły zabawy poznawcze i integracyjne przeprowadzone w szczecińskim schronisku „Cuma”. Tutaj również uczniowie pracowali w grupach polsko-niemieckich przedstawiając na plakatach jeden z zabytków szczecińskich. Miasto dało się także poznać od strony kulinarnej. Domowe jedzenie serwowane przez „Cafe-Bar” wszystkim smakowało, a wystrój wnętrza nastrajał pozytywnie. Wrażenia uczestników: Moim zdaniem warsztaty były bardzo interesujące. Chociaż porozumienie z uczniami ze szkoły w Ueckermünde było bardzo trudne, ale poradziłam sobie. Jest to bardzo przyjemna i ucząca forma spędzania czasu. Miałam możliwość zobaczenia wielu zabytków, najbardziej podobał mi się schron pod dworcem kolejowym. Jedzenie było bardzo smaczne, a pokoje w schronisku też były niezłe. Chciałabym, aby szkoła organizowała więcej takich spotkań. Asia Mudiuk kl. Ic Warsztaty w Szczecinie były super. Zwiedzaliśmy miasto z przewodnikiem i mogliśmy lepiej poznać jego historię. Byliśmy w Muzeum Techniki, gdzie obejrzeliśmy wystawę pojazdów drogowych i szynowych. Jednak mi najbardziej podobały się bunkry szczecińskie. Współpraca z uczniami niemieckimi była całkiem w porządku. Wszystko było dobrze zorganizowane i cieszę się, że uczestniczyłam w tych warsztatach. Justyna Michalska kl. Ic Po przyjeździe do Szczecina poszliśmy wszyscy do schroniska, gdzie zostawiliśmy bagaże. Następnie poszliśmy do świetlicy, gdzie graliśmy w zapoznawcze gry z naszymi niemieckimi kolegami. Później poszliśmy na obiad. Po posiłku ruszyliśmy na zwiedzanie stolicy naszego województwa. Po mieście oprowadzała nas pani przewodnik. Dowiedzieliśmy się wielu nowych i ciekawych rzeczy. Po pożegnaniu się z panią przewodnik poszliśmy na kolację. Następnego dnia po śniadaniu poszliśmy do bunkrów. Tam podzieliliśmy się na dwie grupy: niemiecką i polską. Następnie każda z grup poszła za swoim przewodnikiem. Bardzo mi się tam podobało, ponieważ można się było dowiedzieć dużo ciekawych rzeczy, m. in. jak wyglądał Szczecin po II wojnie światowej. Później odbyliśmy rejs statkiem. Było tam bardzo miło. Mogliśmy również trochę odpocząć po męczącej wędrówce. Wieczorem znów udaliśmy się do świetlicy i tam w grupach polsko-niemieckich opisywaliśmy różne zabytki Szczecina. Ostatniego dnia po śniadaniu udaliśmy się do świetlicy, aby dokończyć nasze plakaty. Po zakończonej pracy każda z grup prezentowała swoje dzieło. Na koniec poszliśmy na dwór, gdzie bawiliśmy się już w ostatnią zabawę. Następnie wszyscy zabraliśmy swoje rzeczy i ruszyliśmy w drogę powrotną. Bardzo podobało mi się na tych warsztatach i cieszę się, iż mogłam w nich uczestniczyć. Patrycja Klińska kl. IIb Galeria zdjęć